dilluns, 20 d’abril del 2015

Ciclisme Urbà


A totes les ciutats del mon la bicicleta està tenint un ressorgiment considerable. Ara se’n veuen mes bicicletes que fa uns anys. Ara trobem comunitats, que gràcies a les xarxes socials, s’han fet un lloc visible entre nosaltres. Ara associem la bicicleta a un estil de vida saludable i compromès. A l’estat espanyol, en formem part encara que ens pesi (de moment), la normativa viaria fa mes difícil l’ús de la bicicleta. Tot i així, les principals ciutats de l’estat, han apostat per serveis de lloguer de cicles. 



“... la normativa viaria fa mes difícil l’ús de la bicicleta….”

Fa uns quants anys, era implantejable anar a la feina en bicicleta, o trobar l’accessori idoni en les poques tendes de ciclisme que hi havia, o trobar l’especialista que ens oferís la solució al problema concret que teníem. No hi havia ni la cultura ni la infraestructura necessària per parlar-ne de ciclisme urbà.



El pas del temps ens dirà si el ciclisme urbà es una moda o una tendència en augment. .Està clar que arriben nous temps, que mai seran com abans. Com a societat som mes conscients de les conseqüències del nostre pas per aquest mon i això marca les nostres accions. El ciclisme urbà neix sobre aquesta base.

“ El pas del temps ens dirà si el ciclisme urbà es una moda o una tendència en augment.”

El ciclisme, ja no és només un esport, es una forma de desplaçar-se, amb beneficis per la salut, el mediambient i l’economia local. Realitzar exercici aerobic, com a mínim, 30 minuts al dia, ens ajuda a disminuir el colesterol dolent, ens ajuda a mantenir un to muscular idoni, i cuida el nostre cor. L’utilització de la bicicleta com a transport, genera menys CO2 per trajecte, que qualsevol altre mitja convencional. I reactiva l’economia local, ja que amotllem les nostres compres al comerç de proximitat.

“ … Cal un redisseny dels nuclis urbans…”

Per altre banda, tal qual estan dissenyades les ciutats, escollir la bicicleta com a mitja de transport, es tracta d’una opció de risc. De moment no hi ha massa crítica als carrers per fer-los segurs. El disseny de les ciutats està pensat i realitzat per l’ús de vehicles a motor, oblidant-se fins i tot, del peató. Cal un redisseny dels nuclis urbans, i sembla que urgentment. Gràcies a la tendència de les smartcities, potser els organismes locals i estatals posen el disseny urbà en mans dels ciutadans per resoldre, realment, els problemes al que s’enfronten cada dia. Resoldre problemes amb els carrils bici, pensats i realitzats des de la perspectiva de vehicle a motor. Resoldre problemes de convivència, donant mes pes d’importància a qui realment ho necessita, el feble peató. Resoldre problemes de salubritat mediambiental, fent mes acollidores i respirables els nostres carrers.

“ … fent mes acollidores i respirables els nostres carrers.”

Dins del ciclisme urbà, podem trobar diferents modalitats, o possiblement, podríem considerar diferents modes. Benvingudes siguin, ja que donen color a la tendència. Des del ciclista amb una de les mes noves bicicletes compactes o plegables, fins els ciclista amb la reciclada bicicleta del avi, o els mes moderns fixies, amb bicicletes pinyó fixe i sense frens, o el usuari del servei del lloguer de bicicletes de la nostre ciutat . Tot un ventall d’opcions, totes bones, per gaudir de la ciutat a ritme de pedal, però tots amb un objectiu comú, desplaçar-se entre el punt A i el punt B, de forma ràpida, sense contaminar i exercitant-se una mica.



El ciclisme urbà existeix, però potser fa falta consolidar-lo, en algunes ciutats mes que unes altres. Ciutats que a vegades, no tenen la geografia a favor, i en aquest sentit cal buscar propostes que ajudin al foment de la bicicleta a la ciutat. Ciutats, que gairebé sempre, no han estat pensades prioritzant el peató i ciclista. Desitgem una llarga vida al ciclisme urbà, tot i els pals a les rodes que es poden trobar. Desitgem trobar propostes incentivadores, com ara formació específica pels ciclistes urbans. Desitgem trobar “propostes innovadores” de dècades passades, desitgem trobar iniciatives pròpies envers els carrils bici. destigem trobar petits moviments arreu del mon, amb un objectiu comú… moure la societat a base de pedalades….

“ ...moure la societat a base de pedalades… 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada